De volgende velden zijn niet correct: 

 

(?)
(?)
Zoeken

Nieuws


Nieuws

Banden in het tijdperk van duurzame ontwikkeling
+INFO
Ook al symboliseert de band nog niet het archetype van een milieuvriendelijk product, er moet erkend worden dat de grote bandenmerken indrukwekkend veel moeite hebben gedaan om te vernieuwen in de zin van duurzame ontwikkeling. Deze moeite groepeert zich rondom drie hoofdlijnen: de materialen die voor de bandenproductie worden gebruikt, hun prestatievermogen en de recycling van banden.

De band in het tijdperk van de duurzame ontwikkeling


Ook al symboliseert de band nog niet het archetype van een milieuvriendelijk product, er moet erkend worden dat de grote bandenmerken indrukwekkend veel moeite hebben gedaan om te vernieuwen in de zin van duurzame ontwikkeling. Deze moeite groepeert zich rondom drie hoofdlijnen: de materialen die voor de bandenproductie worden gebruikt, hun prestatievermogen en de recycling van banden.

Aan iedere heer zijn eer, laten wij eerst de primeur van innovatie toekennen aan Michelin op het gebied van duurzame ontwikkeling. In 1992 namelijk lanceert Michelin zijn eerste “groene band” onder de assortimentsnaam “Energy”. Door koolstofzwart te vervangen door siliciumdioxide in de samenstelling van zijn banden maakte Michelin het mogelijk om 3% brandstofverbruik te besparen door de “rolweerstand van de band” te verminderen. Het is waar dat in 1992 de problematiek van duurzame ontwikkeling en de benzineprijs minder in de belangstelling stonden dan de afgelopen maanden. In 2007 zet Michelin zijn innovatiepogingen voort met de lancering van “Energy Saver”, een groene band met een rolweerstand die nog 20% kleiner is, zodat 0,2 l brandstof op 100 km kan worden bespaard en de uitstoot van CO2 met 4 g/km kan worden verminderd.

Bandenfabrikanten voeren ook andere initiatieven door. Goodyear werkt aan nieuwe bandengeneraties met maïszetmeel in hun samenstelling en die het dubbele voordeel kennen dat ze de CO2 uitstoot tijdens de productie van de banden verkleinen  en de rolweerstand van het rubber verminderen en daarmee het brandstofverbruik. De verhoopte winst aan CO2 vermindering bedraagt meer dan 8,2 g/km. Een kleine revolutie in vooruitzicht?

Pirelli denkt ook in deze richting en heeft twee specifieke units ingesteld speciaal voor duurzame ontwikkeling, de Pirelli Labs en Pirelli Ambiante. Het resultaat is de “Cinturato”, een milieuvriendelijke band van Pirelli gelanceerd in 2008, die ook door een 20%-vermindering van de rolweerstand, de hoeveelheid schadelijke uitlaatgassen en het brandstofverbruik vermindert in vergelijkbare proporties als die van Michelin.





Op een ander gebied, maar wel in verband met duurzame ontwikkeling, kunnen wij de opheffing van aromatische oliën in de productie van banden noemen, een verplichting voor alle fabrikanten tegen het jaar 2010 (in overeenstemming met het Kyoto-akkoord) .

Tenslotte moeten wij de inzet noemen van alle grote fabrikanten samen door zich te groeperen voor het inzamelen van banden zodat bijna 70% van de in Frankrijk verkochte banden gerecycled kunnen worden via Aliapur, een structuur die werd opgericht door Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli en Kleber.

De ingezamelde en verwerkte materialen worden daarna opnieuw gebruikt voor talrijke toepassingen: schoenzolen, kruiwagenwielen, dakmaterialen, vloermaterialen voor sportzalen en speeltuinen voor kinderen, asfalt voor wegbedekking, enz.
Banden kopen: geld besparen betekent in de eerste plaats banden onderhouden
+INFO
Het is inderdaad mogelijk om geld te besparen door de beste aanbiedingen op te sporen bij het kopen van banden. Een andere bron van besparing die vaak over het hoofd wordt gezien hangt echter van de automobilist zelf af! Eenvoudig onderhoud van de banden zorgt voor de verlenging van hun levensduur in proporties die vaak verdubbelen.

Banden kopen: geld besparen betekent in de eerste plaats banden onderhouden


Het is inderdaad mogelijk om geld te besparen door de beste aanbiedingen op te sporen bij het kopen van banden. Een andere bron van besparing die vaak over het hoofd wordt gezien hangt echter van de automobilist zelf af! Eenvoudig onderhoud van de banden zorgt voor de verlenging van hun levensduur in proporties die vaak verdubbelen.

Het onderhoud van banden blijft veel te vaak beperkt tot het episodisch oppompen voor een lang traject of tot het controleren van slijtage tijdens de onderhoudsbeurt in de garage. Naast het feit dat deze voorzorgsmaatregelen te sporadisch zijn, zijn ze ook vaak te laat, als de band al onherstelbaar is beschadigd.

Met eenvoudige controles kunnen de verslechtering of voortijdige slijtage van de banden worden voorkomen, zonder enig gereedschap of specifieke kennis. Hieronder vindt u een lijst met eenvoudige adviezen:

Controleer iedere maand uw bandendruk.
Het juiste drukniveau voor uw banden staat op de binnenkant van het portier van uw auto aangegeven. Het is absoluut noodzakelijk de bandendruk te controleren als de banden koud zijn. Over- of onderdruk van de banden veroorzaken beiden abnormale slijtage en in het geval van onderdruk, overmatig brandstofverbruik van het voertuig.


Controleer de regelmatige slijtage van uw banden.
Uw banden moeten regelmatig slijten over het hele loopvlak. U moet dus eenvoudig de slijtage visueel in de gaten houden of beter, de hand over de band halen om onregelmatige slijtage vast te stellen.

 

  • Als u een “zigzag” slijtage vaststelt op de schouders van de band, komt dat waarschijnlijk door een slechte wieluitlijning.

  • Als de band “per facetten” slijt betekent dit dat uw banden slecht zijn gebalanceerd (vanaf een bepaalde snelheid zult u daardoor trillingen aan het stuur voelen) of dat de schokdempers van uw auto zijn versleten.

  • Als het midden van het loopvlak meer versleten is als de randen betekent dit dat uw banden met overdruk zijn opgepompt. Omgekeerd, als de schouders meer versleten zijn als het midden zijn de banden met onderdruk opgepompt.

In alle gevallen moet de oorzaak van de onregelmatige slijtage verholpen worden (uitlijnen, balanceren, overdruk, onderdruk, enz.) door naar een bandenspecialist te gaan.

Tenslotte moet u regelmatig het slijtageniveau controleren want ongeacht de zorg die u aan uw banden besteed, mag de slijtage nooit meer dan de slijtindicator bedragen (1,6 mm diepte van minimumreliëf) om aan de wet te blijven voldoen.
Lekke band: veilig plat rijden, oplossingen bestaan
+INFO
In geval van een lekke band, is iedere automobilist onthand of zelfs in paniek. Deze min of meer nadelige last als u een lekke band aantreft of een geparkeerde auto, wordt een echt gevaar als de band tijdens het rijden lek gaat. Tegenwoordig bieden de grote bandenmerken middelen om met een lekke band te rijden.

Lekke band: veilig plat rijden, oplossingen bestaan


Changement d'une roue
In geval van een lekke band, is iedere automobilist onthand of zelfs in paniek. Deze min of meer nadelige last als u een lekke band aantreft of een geparkeerde auto, wordt een echt gevaar als de band tijdens het rijden lek gaat. Tegenwoordig bieden de grote bandenmerken middelen om met een lekke band te rijden.

Drie kwart van alle automobilisten hebben al eens het vervelende voorval van een lekke band meegemaakt. Ongeacht de situatie, een lekke band komt nooit gelegen: te laat voor een afspraak, moeite om de band te vervangen, smerig, spanning... zijn ongetwijfeld de meest goedaardige gevolgen van een lekke band.

Tot in de jaren-90 maakte een lekke band stilstand van de auto noodzakelijk, wat niet altijd mogelijk was zonder zich in gevaar te brengen: hoe kun je kiezen tussen het risico van het van de velg lopen van de band of van het onverwacht stoppen op een drukke weg of op de snelweg?

Al jaren hebben de grote bandenfabrikanten hun onderzoeksinspanningen geconcentreerd om banden te ontwikkelen die de beste verwachte prestaties bieden (comfort, wegligging, duurzaamheid, enz.) en tegelijkertijd voor maximale veiligheid te zorgen in geval van een lekke band.



De meeste grote bandenmerken bieden vandaag prestatiegerichte oplossingen waarmee de lekke band niet voorkomen kan worden, maar waarmee het mogelijk is om met de lekke band een beperkte afstand af te leggen (80 km over het algemeen) op gematigde snelheid (80 km/u), zonder dat de band van de velg loopt.

De verschillende ontwikkelde technologieën berusten allemaal op het concept van verstevigde zijkanten. Bij een lekke band, kunnen de zijkanten het gewicht van de auto dragen zonder dat de band van de velg loopt, zodat de automobilist de auto naar een vakman kan brengen of zelf de band kan vervangen, maar op een veilige plaats.

Vind het belangrijkste marktaanbod bij POPGOM:

  • Michelin ZP (Zero pressure)
  • Goodyear RunOnFlat
  • Continental SSR (Self Support Ring)
  • Dunlop DSST (Dunlop Self Supporting Technology)
  • Pirelli Run Flat
  • Bridgestone RFT
Banden en brandstofverbruik
+INFO
Dit is een onderwerp waarover de grote fabrikanten als zo’n vijftien jaar mededelingen doen, zonder dat voor het grote publiek het verband tussen de band en het brandstofverbruik nog erg vanzelfsprekend is.
Banden en brandstofverbruik

Dit is een onderwerp waarover de grote fabrikanten al zo’n vijftien jaar mededelingen doen, zonder dat voor het grote publiek het verband tussen de band en het brandstofverbruik nog erg vanzelfsprekend is.


Pneu et consommationHoe kan een band het brandstofverbruik laten dalen?
De technische uitleg is ingewikkeld, maar de aantoning is duidelijk: stap op een racefiets en let op de inspanning die u moet verrichten om 50 meter af te leggen. Vervang de banden van deze fiets nu door dikke mountainbikebanden en stel de extra inspanning vast die nodig is om dezelfde 50 meter af te leggen. Dit inspanningsverschil heeft alleen met de band te maken en deze extra verbruikte energie is vergelijkbaar met een hoger brandstofverbruik van een motor. U kunt ook de proef uitvoeren door de inspanning die nodig is om 50 meter fietsen met goed opgepompte banden te vergelijken met het afleggen van 50 meter met onvoldoende opgepompte banden. De extra inspanning in verband met de banden kan worden uitgelegd door wat bandenfabrikanten rolweerstand noemen. Hoe groter de rolweerstand, hoe hoger het brandstofverbruik.

Voor een autoband bestaat de eerste brandstofbesparing uit het gebruik van een correct opgepompte band op de door de autofabrikant aanbevolen druk: een onderdruk van 20% veroorzaakt een overmatig benzineverbruik van 4%. De tweede brandstofbesparing bestaat uit het aanschaffen van banden met lage rolweerstand.

Wat doen bandenfabrikanten om het brandstofverbruik veroorzaakt door de banden te verlagen?
Door banden met lage rolweerstand te bieden: Michelin heeft zich als eerste op dit gebied onderscheiden door in 1992, zijn eerste generatie Energy banden te lanceren. De fabrikant was zich bewust van de belangrijke rol van de banden in het verbruik van een voertuig: want voor een middelmatig voertuig, op 100 liter verbruikte brandstof, houden 20 direct verband met het fenomeen van rolweerstand van de banden. Door ontwikkeling van een band met een lagere rolweerstand kan er dus een directe invloed op circa 20% van het verbruik van het voertuig worden uitgeoefend.

Hoe wordt een band met lage rolweerstand geproduceerd?
De eerste technologische vernieuwing bestaat uit het invoeren van siliciumdioxide als lastversteviging in plaats van zwarte koolstof (gebruikt in alle autobanden, waardoor ze hun zwarte kleur krijgen en wat een te snelle slijtage van het rubber voorkomt). Dit gebruik van siliciumdioxide heeft aangetoond dat het mogelijk is een band met gelijke, of hogere, prestaties te krijgen ten opzichte van zijn voorgangers, maar met een lagere rolweerstand. Sinds 1992, hebben andere bandengeneraties met lage rolweerstand elkaar opgevolgd bij Michelin, en andere grote fabrikanten hebben banden gecreëerd met laag brandstofverbruik, voornamelijk Continental en Pirelli. Om de verlaging van de rolweerstand voort te zetten, hebben de ingenieurs ook gewerkt aan de verbetering van de interne architectuur van deze banden, zij hebben hun vervorming geanalyseerd en de microvervormingen die banden bij iedere draaiing van de wielen vertoonden. Vooruitgang in materialen en in de chemie volgden elkaar op en de siliciumdioxide die in de laatste generatie Michelin Energy Saver banden zit verschilt van de siliciumdioxide die voor de eerste generatie Michelin Energy banden werd gebruikt.

Onder de overige grote fabrikanten die banden hebben uitgebracht met aanzienlijke verbeteringen wat betreft rolweerstand, kunnen wij Continental noemen met de EcoContact band of Pirelli met de Cinturato P4 band. Autofabrikanten vergissen zich er niet in en nu hun onderzoekcentra op zoek zijn naar de meest geringe technologie waarmee de uitstoot van hun voertuigen kan worden verminderd (automatische uitschakelingsystemen van de motor, betere aerodynamica, lichtere voertuigen, enz. ), is de band een echt concurrentievoordeel.
U kunt zelf de invloed van deze banden op uw voertuig vergelijken op de website Popgom.nl. Als het brandstofverbruik van de banden is getest, staat de notering “vermindering van brandstofverbruik” in de vergelijkingstool. Hiermee kunt u uw keuze maken met kennis van zake en weten dat de prijs van een band op het moment van aankoop wordt berekend maar vooral ook na meerdere duizenden kilometers waarmee rekening wordt gehouden met de bespaarde brandstof en zijn levensduur. Op die manier zijn goedkopere banden bij aankoop slechts zelden de goedkopere banden in gebruik. 
DOT: de identificatie van een band
+INFO
De DOT, of "Department of Transportation", is een serie tekens die op de zijkant van de band staat als verklaring dat de band voldoet aan de veiligheidsnormen opgesteld door het Amerikaanse ministerie van transport.

DOT: de identificatie van een band

DOT

De DOT, of "Department of Transportation", is een serie tekens die op de zijkant van de band staat als verklaring dat de band voldoet aan de veiligheidsnormen opgesteld door het Amerikaanse ministerie van transport.


Hij komt overeen met het identificatie- of serienummer van de band. Hij bestaat uit een serie van 12 tekens, cijfers of letters, waarmee verschillende informatie kan worden achterhaald zoals:

- de code van de productiefabriek
- de afmetingscode van het bandtype
- de productiedatum van de band.

De laatste vier tekens van de DOT komen namelijk overeen met de productieweek en het productiejaar. Het is als het ware de “leeftijd” van de band.

Bijv.: Een band met een DOT die eindigt op 3506 is een band die gemaakt is in week 35 van het jaar 2006.

De elementen waaraan de banden blootstaan tijdens hun levensduur (weersomstandigheden, opslagomstandigheden, gebruiksomstandigheden van de band) veroorzaken achteruitgang van de onderdelen en materialen van de band.
Fabrikanten als Michelin, bevelen een maximale rijtijd van 10 jaar aan voor iedere band. Daarna wordt de vervanging van de banden aanbevolen, zelfs als de banden er visueel rijvaardig uitzien.
Daarnaast bevelen de fabrikanten aan dat vakmensen de toestand van de banden om de vijf jaar controleren.

Hoe word ik wijs uit alle soorten winterbanden?
+INFO
Bij het aansnijden van het onderwerp winterbanden, hoor je vaak verschillende termen, van de meest gangbare tot de meest geheimzinnige: sneeuwbanden, winterbanden, lamellenbanden, gelamelleerde banden, thermorubber banden, spijkerbanden, spijkerbare banden, ijsbanden, contactbanden, Scandinavische banden, hoge noorden banden, en M+S banden, all seasons of 4-seizoenen banden.

Hoe word ik wijs uit alle soorten winterbanden?


Bij het aansnijden van het onderwerp winterbanden, hoor je vaak verschillende termen, van de meest gangbare tot de meest geheimzinnige: sneeuwbanden, winterbanden, lamellenbanden, gelamelleerde banden, thermorubber banden, spijkerbanden, spijkerbare banden, ijsbanden, contactbanden, Scandinavische banden, hoge noorden banden, en M+S banden, all seasons of 4-seizoenen banden.

De bestuurder die geen liefhebber is van het onderwerp kan al snel de weg kwijt raken in zijn keuze van winterbanden en zelfs een band kiezen die niet overeenkomt met zijn gebruik.

Hier enige uitleg om u te helpen een goede band voor de winter te kiezen:
Winterbanden
 
Deze banden die ook wel sneeuwbanden worden genoemd, lamellenbanden of gelamelleerde banden (honderden inkepingen of lamellen in de rubberstukken van de band zorgen voor een betere motoriek op sneeuw), POPGOM adviseert het gebruik van deze banden per montage van 4 stuks zodra de luchttemperatuur onder de 7 graden daalt. Verkeersopstoppingen en verkeersongevallen in de sneeuw in Marseille en zelfs op Corsica in januari 2009, of tijdens de regen met ijzel in Lyon in januari 2009 bewijzen weer opnieuw dat dit type band overal in de winter bruikbaar is.
Thermorubber banden

Alle winterbanden zijn thermorubber banden want hun rubber reageert anders op de temperatuur dan zomerbanden. Het rubber van een goede winterband blijft namelijk soepeler onder de 7°C terwijl het rubber van een zomerband hard wordt onder deze temperatuur zodat zijn prestaties afnemen.
Spijkerbanden

Zij bieden grip op ijzel en zij zijn dagelijks te zien op de Scandinavische wegen in de winter. In Frankrijk wordt hun gebruik geregeld door prefectoraal besluit (gebruiksdata). De snelheid is sterk beperkt (60 of 90km/u afhankelijk van het type voertuig) en het dragen van een schijf waarop hun gebruik op het voertuig staat aangegeven is verplicht. Nadelen van spijkerbanden: zij maken veel lawaai, zij verplichten             tot beperking van de snelheid en de spijkers slijten snel op onze wegen (die niet volledig worden bedekt door ijs en sneeuw).
Spijkerbare banden
 
Dit zijn winterbanden waarin gaten zitten zodat spijkers op de band kunnen worden geïnstalleerd. Nadeel: er zijn maar weinig specialisten die deze handeling uitvoeren.
IJsbanden (ook wel Scandinavische, contact of Hoge Noorden banden genoemd)
 
Dit zijn banden waarmee een betere grip op verijzelde wegen wordt verkregen. Deze banden hebben steeds meer succes in Scandinavische landen, want zij bieden de voordelen van spijkerbanden, zonder de nadelen van het geluid en de wettelijke beperking. Het feit dat zij gebruikt worden in landen waar bestuurders soms volledig over het ijs rijden (bevroren fjorden in Noorwegen of bevroren rivieren in Canada) bewijzen de efficiëntie van de banden op een bevroren ondergrond.
M+S banden

M+S is een markering die staat voor Mud and Snow (Modder en sneeuw). Dit staat op 4X4 banden en op winterbanden. De aanwezigheid van deze markering betekent dat men het recht heeft de snelheidindex te verlagen ten opzichte van de snelheidsindex die oorspronkelijk op het voertuig is gemonteerd en dat deze band een betere motoriek heeft op modderachtige of besneeuwde ondergrond dan standaard banden.
‘All Seasons' of “4-seizoenen' banden
 
Dit zijn tussenliggende banden waarvan de kenmerken toch dichter bij zomerbanden dan bij winterbanden blijven. Het argument voor dit type banden is dat men het hele jaar dezelfde band kan houden. Een winterband zal te snel in de zomer slijten omdat het rubber versoepelt met de warmte en een zomerband verliest grip in de winder omdat zijn rubber te hard is. De all season band is een compromis, maar zoals ieder compromis, biedt hij geen grip en motoriek als een winterband bij lage temperaturen en biedt hij geen prestaties bij warm weer zoals een zomerband.
 
Een verplicht etiketteringsysteem op banden vanaf 2012
+INFO
Het Europese parlement heeft afgelopen oktober een nieuw etiketteringsysteem met betrekking tot bandenprestaties aangenomen. Dit nieuwe reglement treedt op 1 november 2012 in werking en moet consumenten in staat stellen in betere omstandigheden een keuze te maken.
Een verplicht etiketteringsysteem op banden vanaf 2012

etiquetado obligatorioHet Europese parlement heeft afgelopen oktober een nieuw etiketteringsysteem met betrekking tot bandenprestaties aangenomen. Dit nieuwe reglement treedt op 1 november 2012 in werking en moet consumenten in staat stellen in betere omstandigheden een keuze te maken. Drie criteria zijn aangehouden om op deze etiketten te staan: de efficiëntie wat betreft brandstofbesparing van de band, de grip op natte weg en een geluidsindicatie in decibels.

Om deze criteria te illustreren, geven de letters van A t/m G de eerste twee criteria aan, van de beste performance (groene “A” klasse) tot de minst goede (rode “G” klasse). Wat betreft het externe rijgeluid, dit wordt aangegeven door een toenemend aantal zwarte golven afgestaan door een luidspreker. Bij voorbeeld de stilste banden (geluidsproductie onder 68 decibel) krijgen een etiket met een witte golf en twee zwarte naast hun waarde in decibels.

Deze tekst verplicht verkopers dit etiket weer te geven zodat de consument zijn keus met kennis van zaken kan maken. Hij betreft alle auto’s, lichte bestelwagens en vrachtwagens. Deze richtlijn sluit echter bepaalde categorieën uit, zoals gecoverde banden, die de helft van de vrachtwagenmarkt vormen.

Deze nieuwe richtlijn die door de grootste fabrikanten werd gevraagd, past ook bij de ambitie van de EU om de “energetische efficiëntie” met 20% te verbeteren voor 2020.

Winterbanden: de trends van het seizoen 2009-2010
+INFO

De nieuwe winterbanden 2010-2011 worden misschien niet verwacht zoals een haute couture collectie, maar zij interesseren een groot aantal bestuurders, dat in dit bandentype een efficiënt middel ziet om hun veiligheid, hun wegligging en hun rijcomfort tijdens de winterperiode te verbeteren. Beknopt overzicht en analyse van de wintertrends.

Alle grote fabrikanten werken aan de verbetering van het compromis van prestatiegerichtheid, wat hen niet belet om een bepaalde prestatie te benadrukken ten opzichte van andere.
Pirelli brengt dit jaar twee nieuwe winterbanden uit. De Winter Sottozero serie II, een “compromisband” die goede prestaties biedt op droge, natte of besneeuwde wegen en in alle omstandigheden optimaal rijplezier verschaft. De Snowcontrol Serie II is meer gericht op veiligheid en milieuvriendelijkheid. Hij is interessant voor auto’s met een kleine cilinderinhoud of auto’s uit de middenklasse en stelt alle technologie die ontwikkeld is voor hoogwaardig presterende auto’s in hun dienst. Dankzij de zeer lage rolweerstand, kan hij het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen met 5% verminderen ten opzichte van vergelijkbare banden. Zelfs hun productie is milieuvriendelijk omdat hij ontworpen is zonder aromatische oliën zodat schadelijke deeltjes worden vermeden en geeft een laag geluidsoverlastniveau.

Bij Bridgestone, legt de Blizzak LM35 het accent op de veiligheid met een betere wegligging op natte of besneeuwde ondergrond en een bijzonder goede stabiliteit in bochten dankzij talrijke inkepingen in de lengte. Milieuvriendelijkheid en energiebesparing worden niet vergeten, omdat deze band de rolweerstand met 14% vermindert en het brandstofverbruik met 2,5% in vergelijking met zijn voorganger, de Blizzak LM25.

Continental brengt met de ContiWinterContact TS830P, een zeer veilige band uit voor auto’s met hoge prestatiegerichtheid. Hij bezit uitzonderlijke kwaliteiten wat betreft remmen op natte, besneeuwde en verijzelde wegen dankzij een hoog aantal lamellen die, samen met een goede verdeling van de profielblokken voor een betere drukverdeling op de ondergrond zorgt en dus voor een langer gebruik.

Tenslotte geeft Goodyear net als Continental de voorkeur aan het veiligheidsaspect en bereikt met de UltraGrip Performance 2 voertuigen uit de topklasse. Zijn sterke vermogen voldoet aan hoge eisen van bestuurders wat betreft wegligging en remafstanden. Vooral bestemd voor sportief rijgedrag, biedt hij indrukwekkende kwaliteiten in alle winterse omstandigheden, vooral dankzij zijn nieuwe rubbermengsel.

Misschien vallen er dus net als bij de haute couture, trends voor deze winter 2009-2010 te onderscheiden? Er kan in ieder geval gesproken worden over de grote trends die de contouren van toekomstige ontwikkelingen van banden “tekenen”.
Naast de veiligheid, de wegligging, de grip en het vermogen op natte of besneeuwde ondergrond, zien wij nieuwe prestaties verschijnen die de fabrikanten ons aanbieden en die voorheen voorbehouden waren aan andere bandentypes.

De nieuwe collectie brengt op deze manier prestaties van vermindering van de rolweerstand naar voren (waardoor het brandstofverbruik van het voertuig vermindert), prestaties op het gebied van de levensduur, zelfs op droge wegen en soms, prestaties met betrekking tot het rijcomfort. Wij hebben tijd nodig om te bevestigen dat dit inderdaad de ontwikkelingstrends voor winterbanden zijn, maar wij kunnen nu al vaststellen dat de winterband zoals u hem kende, dat wil zeggen geschikt voor een beperkt aantal kilometers, met hoger brandstofverbruik en onbruikbaar in de zomer, op het punt staat om te verdwijnen ten gunste van een band met een compromis van steeds completere en universelere prestaties. 
Gladde wegen: aangepast rijgedrag
+INFO
In de winter kunnen de verkeersomstandigheden zeer snel verslechteren. Wegen worden glad, koud, bedekt met sneeuw of ijzel en op volledig onvoorspelbare manier. Onder de 7°, veranderen de gripomstandigheden van banden volledig en uw rijgedrag moet zich absoluut aanpassen aan deze nieuwe configuraties.
Gladde wegen: aangepast rijgedrag

In de winter kunnen de verkeersomstandigheden zeer snel verslechteren. Wegen worden glad, koud, bedekt met sneeuw of ijzel en op volledig onvoorspelbare manier. Onder de 7°, veranderen de gripomstandigheden van banden volledig en uw rijgedrag moet zich absoluut aanpassen aan deze nieuwe configuraties. Naast de rijstijl moet ook het materiaal, in dit geval de banden, dat u gebruikt aangepast zijn. Laten wij de stand van zaken opmaken over de gewoontes die moeten worden aangenomen voor het rijden in de winter.


Een natte weg is twee maal gladder dan een droge weg, een besneeuwde weg vier maal gladder en ijzel maakt de weg acht maal gladder. Deze verschillende weersomstandigheden beïnvloeden natuurlijk de rijstijl.
De eerste voorzorgsmaatregel is een sterke vermindering van de snelheid en een gematigde snelheid aanhouden om in staat te zijn het voertuig onder controle te houden. Op een besneeuwd wegdek wordt de gripcoëfficiënt gedeeld door vier. Anders gezegd, bij een snelheidslimiet van 90 km/u, mag niet sneller dan 20 Km/u worden gereden.

Verder moet een soepele rijstijl zonder schokken worden aangenomen. Het gebruik van een hogere versnelling dan normaal wordt aanbevolen. Voorkom plotselinge stuurbewegingen en druk met een lichte voet op de rem- en versnellingspedalen. Als uw auto wegglijdt, rem dan niet, maar schakel terug zodat de vier wielen op dezelfde snelheid draaien en draai het stuur tegen waarbij u ver voor u in de richting van de weg kijkt.

In de winter verdienen de banden al uw aandacht. Ga met het juiste “schoeisel” de deur uit door winterbanden aan te schaffen. Zodra de temperatuur onder de 7° daalt, de zogenaamde “structuurovergang”, verhardt het rubber van de banden en verliest zijn gripvermogen. Daarentegen heeft de winterband soepeler rubber bij lage temperaturen en zijn ingekeepte profiel geeft een betere motoriek en een betere afremming op sneeuw en meer grip op een koude ondergrond.

Neem tenslotte een verantwoorde rijstijl aan door voldoende afstand te bewaren. Let erop dat u vooruitloopt op risico’s door gevoelige passages te bemerken waar meer risico op ijzel bestaat. Geef voorrang aan strooiwagens en sneeuwruimers, en rij bij voorkeur in hun spoor. Pauzeer vaker dan normaal en als het weer echt te slecht dreigt te worden, is het meest verstandige advies nog lekker warm thuis te blijven.
Enkele gebaren om het brandstofverbruik te verminderen
+INFO
Uit economische zorg of uit echte milieuvriendelijke betrokkenheid hebben wij allemaal een reden om te wensen ons brandstofverbruik (en onze rekening) te verminderen!
Enkele gebaren om het brandstofverbruik te verminderen:

Uit economische zorg of uit echte milieuvriendelijke betrokkenheid hebben wij allemaal een reden om te wensen ons brandstofverbruik (en onze rekening) te verminderen! Hieronder 5 eenvoudig toe te passen tips:


  1. Neem een regelmatige snelheid aan: een “agressieve” rijstijl verhoogt uw brandstofverbruik aanmerkelijk. Verder is het niet nodig om het voertuig tot zijn maximum op te voeren om van versnelling te veranderen (en nog meer voor dieselauto’s die een soepelere motor hebben). Door vooruit te lopen op vertragingen (en hindernissen) houdt u een constante snelheid en profiteert u van de vaart van uw auto voordat hij tot stilstand komt.
  2. Controleer de bandendruk: uw brandstofverbruik zal minder zijn met goed opgepompte banden: de rolweerstand neemt namelijk toe met te weinig opgepompte banden (evenals de slijtage van de banden)
  3. Maak geen overmatig gebruik van de airconditioning: deze vergt namelijk ook energie van uw auto. Dit is vooral het geval bij gebruik van de auto in de stad.
  4. Houd de ramen niet open als u op de snelweg rijdt: de lucht die namelijk in de auto doordringt werkt als een rem zodat u meer brandstof verbruikt.
  5. Aanhangwagen of dakdoos? Dakdozen en skidragers werken ook als aerodynamische rem.

1   

Wij betalen het verschil terug

Als u de door u bestelde banden elders goedkoper vindt, betalen wij u het verschil terug. Lees hiervoor de algemene voorwaarden.

Recht op retour

U kunt de banden zonder opgaaf van reden binnen 14 dagen na ontvangst retour sturen. Lees hiervoor de algemene voorwaarden.

zij raden Popgom aan